ÖTV matrah değişikliğiyle bazı modellerde ciddi oranda indirim söz konusu olurken açıklanan bir diğer karar Çinli markaları ve elektrikli otomobillerini Çin’de üreten markaları zor durumda bıraktı.
Vergi mevzuatlarında geçen hafta yapılan iki değişiklikle elektrikli otomobil pazarında rekabet dengeleri değişti. Bu değişikliklerden ilki elektrikli otomobil ÖTV matrahlarında yapıldı.
Sektörde TOGG için yapıldığı dile getirilen matrah düzenlemesinde daha önceki uygulamada motor gücü 160 kW’yi geçmeyen modellerin yüzde 10 ÖTV’ye tabi olması için belirlenen matrah değeri 700 bin TL iken bu değer yüzde 79 artışla 1 milyon 250 bin TL’ye yükseltildi. Daha önce açıklanan verilere göre TOGG’un tek motorlu versiyonu da 160 kW sınırında yer alıyor.
Gücü 160 kW’yi geçmeyen ancak matrah değeri 1 milyon 250 bin TL’yi aşan modellerin ÖTV’si yüzde 40 olarak uygulanacak. Motor gücü 160 kW’yi aşan otomobillerin matrah değeri ise yüzde 80 oranında artırıldı. Yeni uygulamada, bu araçların matrah değeri 1 milyon 350 bin TL’ye kadar olanlarından yüzde 50, bu değeri aşanlarındansa yüzde 60 ÖTV alınacak. Matrah değerlerinde sekiz aylık enflasyondan daha yüksek oranda artış yapılmış olması da dikkatlerden kaçmıyor.
Matrah değeri 1 milyon 250 bin TL olan bir otomobilin yüzde 10 ÖTV ile fiyatı 1 milyon 622 bin 500 TL iken matrah değeri 1 TL arttığında yüzde 40 ÖTV dilimine giriyor ve fiyatı 442 bin 500 TL artışla 2 milyon 65 bin TL’ye yükseliyor.
YÜZDE 40 EK GÜMRÜK VERGİSİ
Diğer yandan, ÖTV matrah değişikliğiyle bazı modellerde ciddi oranda indirim söz konusu olurken açıklanan bir diğer karar Çinli markaları ve elektrikli otomobillerini Çin’de üreten markaları zor durumda bıraktı. Açıklanan yeni kararla Çin menşeili elektrikli otomobillere yüzde 40 ek gümrük vergisi getirildi. Böylece uygulanan toplam vergi yüzde 54 düzeyine ulaştı. Bu da Çin menşeili araçların rekabet etmesini güçleştirdi.
Türkiye pazarında yer alan MG, Seres, Skywell gibi markaların yanı sıra Tesla 3, Dacia Spring gibi modeller de Çin’de üretiliyor. Ayrıca BYD ve Leapmotor gibi markalar da Türkiye pazarına gireceğini henüz açıklamışken gümrük vergisi darbesi yemiş oldu. Avrupa Birliği de Çin’e karşı gümrük duvarlarını yükseltirken Avrupalı otomobil üreticilerini korumayı hedefliyor. Diğer yandan yükseltilen gümrük duvarları Çinli markaları bu bölgeye yatırım yapmak zorunda bırakabilir.
"MALİYET ÜSTÜNLÜĞÜ ÇİN MENŞEİLİ MARKALARDA"
Konuya ilişkin konuşan ODMD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, "Otomotiv sektöründe BEV (bataryalı elektrikli araç) dönüşüm süreci yaşanıyor. Bu konuda çin menşeili markalar, lityum-iyon kaynağı avantajıyla maliyet üstünlüğüne sahip. avrupa ülkelerinde, çinli markalara karşı rekabetin dengelenmesi için uygulamalar gündeme gelebilir. Bu durum, çinli markaların avrupa ve türkiye’de üretim yatırımı yapmasına önayak olabilir. umarız ki, bu yeni yatırım fırsatlarından türkiye olarak biz faydalanırız" dedi.
0 Yorumlar